2013. június 19.

Miről is szól a Coldplay Viva la vida c. száma?

Lassan 5 éve koncertezett Magyarországon a Coldplay a Viva La Vida turné keretein belül, és azon szerencsések között vagyok, akiknek a szobájuk falán még mind a mai napig vannak pillangók. Bár hihetetlennek tűnhet, de van összefüggés a pillangók és a koncert között :) (ld. itt) Na de ebben a cikkben a zenekar leghíresebb dalával fogunk foglalkozni és arra keressük a választ, hogy vajon miről is szól. Egy a sok közül.


Az általunk kiemelt dalmagyarázat egy a sok közül, hiszen ha angolul keresgélsz, akkor - még a mostani állapotok szerint is - Dunát lehetne rekeszteni a találatokkal. Többször kérdezték a zenekar tagjait is a jelentésről, de ők csak annyit mondtak, hogy általánosságban uralkodókról, forradalmakról, és a szabadságról kívántak írni. Az sem mellékes, hogy a lemez borítóján Eugène Delacroix "Szabadság vezeti a népet" című francia forradalmat bemutató festménye látható, és egyébként is az album témája a halál és annak barátairól szól, szóval lehet, hogy tényleg csak általánosságban íródott, viszont Chris Martin keresztény neveltetése és tanulmányai miatt bennem él az az illúzió, hogy ez kicsit talán másról is szól. (C.Martin vallásossága egyébként megérne egy misét, mondjuk úgy, hogy nem bigott :D)


Szóval íme egy biblikus magyarázat a dalhoz. (eredeti itt, nem volt célom szó szerint fordítani, inkább átirat és újragondolás)

I used to rule the world / Egykor én uraltam a világot
Seas would rise when I gave the word / A tenger megemelkedett, ha úgy parancsoltam
Now in the morning I sleep alone / Most viszont egyedül alszom reggel
Sweep the streets I used to own / És az utcákat söpröm, melyek egykor az enyémek voltak

Az angol comment Jézusra hegyezi ki a mondanivalót, de lehet Istenre is érteni némelyik sort. A Föld teremtése, vizek szétválasztása, kicsit később akár Mózes tengerszétválasztása is lehetne. Jézusnál maradva pedig a tenger háborgásának lecsillapítására is gondolhattak a szerzők. 3-4. sorban utalás arra, hogy elárulták-cserben hagyták, és mindent egyedül kellett elviselnie. Továbbgondolva az első versben látjuk, hogy király volt, övé volt minden, de átadta a "terepet" az embereknek. Ezt lehet értelmezni úgyis, hogy életét ajánlotta, de nem fogadták be az emberek, és később halálával adta át a királyságot, de akár úgyis, hogy az ember az Édenből kiűzetett, mert szabad döntésre vágyott. Maradjunk az előbbinél.

I used to roll the dice / Elvetettem a kockát, 
Feel the fear in my enemy's eyes / Éreztem a félelmet az ellenségeim szemében 
Listen as the crowd would sing, / Hallgattam a tömeget,ahogy énekelték: 
"Now the old king is dead, long live the king!" / "Meghalt az öreg  király! Éljen a király!" 

One minute I held the key / Egy percig nálam volt a kulcs 
Next the walls were closed on me / a falak mellett,melyeket rám zártak 
And I discovered that my castles stand / és felfedeztem,hogy a kastélyaim 
Upon pillars of salt, pillars of sand / só és homok oszlopokon álltak. 

A só és a homok pillérei utalás lehet a Hegyi Beszédre, ahol Jézus a bölcs és balga ember házépítésére hoz példázatot. A só, mint az "Ti vagytok az élet sója" is előjöhet, de ennél valószínűbb, hogy Lót feleségére utal, aki sóbálvánnyá vált hitetlensége, engedetlensége miatt. Ennél még egyértelműbb a párhuzam a királyok esetében. Egyesek azt hitték, hogy Jézus Krisztus maga az új király, mások pedig a császárt, királyt, helytartót, vagy a zsidó papokat tekintették befolyásos uralkodónak. 

I hear Jerusalem bells a ringing / Hallom,ahogy konganak Jeruzsálem harangjai 
Roman Cavalry choirs are singing / A római lovasság korúsa énekel 
Be my mirror my sword and shield / Légy a tükröm,a kardom és pajzsom 
My missionaries in a foreign field / A misszionáriusaim idegen földeken 
For some reason I can't explain / Valamilyen okból,melyeket nem tudok megmagyarázni 
Once you know there was never, never an honest word / Tudod, hogy sohasem volt őszinteség
That was when I ruled the world / Így volt,amikor én uraltam a világot 

Jeruzsálem harangjai, a római lovasság is nyilvánvaló célzás. A 3. sor pedig egy ima Istenhez, melyben erőt kér. 4. sorban "tegyetek tanítvánnyá minden népet" idézet ugrik be elsőre. Az Atya és Jézus üzenetét az egész világon kell terjeszteni a misszionáriusoknak. Végül "never an honest word" jelentheti Jézus árulását és az azt követő halálát.

It was the wicked and wild wind / A gonosz és vad szél volt az 
Blew down the doors to let me in / Letépte az ajtókat,hogy beengedjen 
Shattered windows and the sound of drums / Széttört ablakok és dobok hangjai 
People couldn't believe what I'd become / Az emberek nem hitték el mivé lettem 

Revolutionaries wait /Forradalmárok várták 
For my head on a silver plate / a fejemet ezüsttálcán 
Just a puppet on a lonely string / Csak egy báb egy magányos dróton 
Oh who would ever wanna be king? / Oh, ki akarna király lenni? 

Ez a rész utalás lehet Keresztelő Jánosra, aki Jézus "előfutára". Az "emberek nem hitték el, hogy mivé lettem", hiszen sokan már Jánost tekintették a Messiásnak, habár ő mindig hangsúlyozta, hogy a ő csak előkészíti az utat a Messiásnak. Ezt támasztja alá, hogy Heródes ezüsttálcán hozatta Keresztelő János fejét. Az angol hozzászólásban a "Blew down the doors to let me in" részt szintén Jézusra vonatkoztatja, hiszen kizavarta az árusokat a templomból és ez a sor is a dühöt próbálja érzékeltetni. Ez némiképp megbontja a Keresztelő Jánosos gondolatsort, így én úgy értelmezem, hogy az első négy sor Jézus ellenséges fogadására utal, és a kor hangulatát festi le, míg a 5-8. sor már Keresztelő Jánosra vonatkozik.

[...] refrén végi szöveg változik
I know St. Peter won't call my name / 
Tudom,Szent Péter nem fog szólítani. Ez szerintem Chris Martin belső vívódásának egy "elszólása", de elképzelhető pl. az is, hogy a király elcsüggedése (...mért hagytál el engem), és ezért nem szólítja Szent Péter. Aztán persze az is lehet, hogy egész másról szól az egész :) További olvasásra ajánlom: http://en.wikipedia.org/wiki/Viva_la_Vida

Te mit gondolsz a dalról? Írd meg kommentben! Javíts ki, kritizálj bátran :)


Antal Bálint hídépítő





7 megjegyzés:

  1. Epp elszallt, amit ez elött irtam, szoval megprobalom meg egyszer.
    Elöször is köszönöm, hogy felhivtad a dalra a figyelmemet. Bar en itt egy kicsit kakukktojas vagyok, mert meg csak kb. 3 eve foglalkozom a keresztenyseggel, azert gondoltam megis leirom az asszociacioimat.
    Szerintem ez a dal leginkabb a keresztenyseg legborzasztobb feltevesevel, az örök karhozattal foglalkozik. Azt hiszem, Chris Martin is irja, hogy komolyan foglalkozott ezzel a temaval. Elvileg vannak olyanok, akiktöl Isten mindörökre elfordul, es akikre ezert örök szenvedes var. Ebben a körben vannak elvileg emberek, de angyalok is, akik köze persze maga az ördög is tartozik.
    Biztos, hogy igaz, hogy Chris Martin belsö vivodasa is benne van, meg az összes olyan embere, aki ezzel a temaval komolyan foglalkozott. Nekem ez a szam leginkabb maganak az ördögnek a belsö vivodasarol szol.
    I used to rule the world / Egykor én uraltam a világot
    Seas would rise when I gave the word / A tenger megemelkedett, ha úgy parancsoltam
    Now in the morning I sleep alone / Most viszont egyedül alszom reggel
    Sweep the streets I used to own / És az utcákat söpröm, melyek egykor az enyémek voltak
    Azt hiszem az ördögöt szoktak “e vilag fejedelmenek” is nevezni, hiszen elvileg ezert imadkozunk, hogy Isten akarata ne csak a mennyekben, hanem a földön is teljesüljön. Nekem ez a sor arra utal, hogy Krisztus erkezese utan, az ördög nagyon jol tudja, hogy mar csak idö kerdese, hogy az ö uralma vege legyen es a földön vegleg a szeretet uralkodjon. Ezert irja köv. sor:
    For some reason I can't explain / Valamilyen okból,melyeket nem tudok megmagyarázni
    Once you know there was never, never an honest word / Tudod, hogy sohasem volt őszinteség
    That was when I ruled the world / Így volt,amikor én uraltam a világot
    Hiszen, azt hiszem, az ördögre szokas mondani, hogy hazug. A köv. sorok pedig szamomra az ördög felelmere utalnak, hiszen katolikus hit szerint, öt nem valtjak meg es ezert nem lephet soha be a mennyorszagba.
    I hear Jerusalem bells a ringing / Hallom,ahogy konganak Jeruzsálem harangjai
    Roman Cavalry choirs are singing / A római lovasság korúsa énekel
    Ezert is van a köv. sorban:
    I know St. Peter won't call my name /
    Tudom,Szent Péter nem fog szólítani.

    Persze, vannak a keresztenysegnek olyan iranyzatai, akik tenyleg a vilag egeszenek a megvaltasaban hisznek, mint peldaul az antropozofusok. Az ö hitük szerint, a vilag megvaltasahoz szorosan hozzatartozik a gonosz megvaltasa is, hiszen hogyan beszelhetnenk arrol, hogy a vilag megvaltatott, ha marad olyan resze, ahol örök szenvedes van. Nekem a köv. resz a bibliaban erre utal:
    „Most megy végbe az ítélet e világ felett, most vettetik ki e világ fejedelme. Én pedig, ha felemeltetem a földről, magamhoz vonzok mindeneket.“ Jn 12, 31
    Itt az all, mindeneket, nem csak a vilag egy reszet.En nem tudom, hogy tudnek-e lablogatva ülni a paradicsomban, tudva, hogy masok ez idö alatt szenvednek. Es ha nekem, egy egyszerü embernek, ezzel ilyen problemaim vannak, akkor vajon Istennek, aki elvileg maga a szeretet, nem lennenek vele problemai? Tenyleg lenne olyan, akit mindörökre cserben hagy? Bar ezt leginkabb költöi kerdesnek szantam, mert azt hiszem, erre a kerdesre csak egy valaki tudna valaszolni, es az maga Isten. Es en hiszem, hogy fog is….
    Mindenkinek tovabbi szep napot!
    Reka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. érdekes a felvetésed és köszi, hogy leírtad.
      Teljesen korrektnek érzem az érvelésed, akár így is lehet, erősen gondolkozok még most is, de mégis úgy gondolom, hogy nem az ördög szemszögéből írta. Megpróbálom megindokolni, de ez inkább érzés, mint megfogható érvelés lesz.

      Az egész album a halállal és társaival, a háborúval-küzdelemmel, az élet értelmével foglalkozik. Emellett van mesébe illő szerelmi rész is, ld. Strawberry swings. Ebbe a koncepcióba nekem nem illik bele, hogy az ördög szemszögéből beszéljen. (A Jézusi szemszög sem illik teljesen bele) Továbbá a mai világban éppen nem azt érezzük, hogy az ördög Jézus miatt elvesztette volna a Földön a hatalmát, de még Krisztus korára sem feltétlenül igaz. A keresztényüldözések alatt sztem elég jó kedvű volt..

      A másik, hogy C.Martin nem vagyok meggyőződve arról, hogy egyáltalán hisz az ördögben. Szerinte Allah, Jézus, Buddha, stb. mind egy, de közülük is Zeusz a legnagyobb király :D Amire te hivatkozol interjú, ott tényleg beszél ilyen dolgokról, de valahogy kevésnek érzem azt a pár sort ahhoz, ilyen mélységekre vonatkozó megállapításokat tett volna.

      Törlés
  2. ezt a sületlenséget

    VálaszTörlés
  3. En nem is ugy ertettem, hogy ö szemelyesen az ördög szemszöget valasztotta volna ki. De en azt hiszem, sokszor van ugy, hogy neha olyan jelentesek is benne lehetnek valaki mondandojaban, amire maga az iro nem is gondolt. Ezek csak es kizarolag az en asszociacioim voltak. Ezert ez nem is olyan nagyon fontos, hogy ö miben hisz vagy miben nem. Es ha az album a halallal, a tulvilaggal es az elet ertelmevel foglalkozik, akkor meg az bele is illik ebbe. Mert ugye ki tudja, hol landolunk, miutan meghalunk, es hogy ertelmet fog-e kapni az eletünk. Erröl csak talalgatni tudunk...

    En sem Krisztus korara gondoltam, söt, meg mara sem. Meg most is törtennek persze borzalmas dolgok a vilagban. De en azt hiszem, hogy a legtöbb borzalomnak mi emberek vagyunk a forrasai, es hiszek benne, hogy leginkabb rajtunk all, milyen vilagot teremtünk magunk körül. Segits magadon, Isten is megsegit. Szoval, en azt hiszem, mi emberek, ha akarunk, lehetünk Isten jobb kezei ezen a földön.

    Azt pedig, hogy az ördög jokedvü,(persze, csak ha feltetelezzük, hogy van valami ilyesmi)ha bant valakit, az valoszinüleg igaz. De csak azert, mert nem tudja bele elni magat az aldozata szerepebe, es nincs lelkiismerete. Azt hiszem erre utal Krisztus a kereszten, amikor azt mondja, nem tudjak mit cselekszenek. Ugy gondoljak, jo masnak artani, de ha tudnak, hogy hogy faj, es at tudnak erezni az aldozat szerepet, akkor nem tennek. De ha nem is hisz az ember ilyesmiben, mint ördög stb., azert van eleg olyan pszihopata tömeggyilkos ember, akinek a termeszete kb. igy müködik. Sajnos. Söt, sajnos nem csak ök viselkednek igy, hanem egesz naciok esnek egymas ellen, es ezeket az embereket meg csak le sem csukjak. Söt, hösi ermeket osztogatnak nekik. Tudtad, hogy az atombomba is meg lett aldva? Ez a fajta eröszak legalis. De vajon mi törtenne, ha senki nem menne ki a csatamezöre? Ez rajtunk is all!

    "Én pedig azt mondom nektek: Szeressétek ellenségeiteket, és imádkozzatok azokért, akik üldöznek titeket,hogy legyetek mennyei Atyátoknak fiai, aki felhozza napját gonoszokra és jókra, és esőt ad igazaknak és hamisaknak. Mert ha azokat szeretitek, akik titeket szeretnek, mi a jutalmatok? Nem ugyanezt teszik-e a vámszedők is? És ha csak atyátokfiait köszöntitek, mennyivel tesztek többet másoknál? Nem ugyanezt teszik-e a pogányok is? Ti azért legyetek tökéletesek, mint ahogy mennyei Atyátok tökéletes." Mt 5,44

    Miert szolitana fel Krisztus minket, hogy szeressük ellensegeinket, es imadkozzunk ertük, ha ö ezt a sajat ellensegevel nem teszi meg?

    Ja, es a szeretet nalam nem azt jelenti, hogy mindenkinek mindent toleralok. Igenis van jogom megvedeni magam, es hatarokat szabni. De azert remenykedhetek benne, hogy az, aki valami borzalmat tett velem, valamikor rajön, milyen borzalmat csinalt, es megvaltozik. Ilyen neha tenyleg meg is törtenik. Es nekem egy ilyen eset az igazi csoda. Ehhez kepest a vizböl bort csinalni larifari.

    Szoval, tessek imadkozni.:) En ezt teszem...

    Minden jot!

    Reka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez egy művészi fordítás, ami azt jelenti, hogy nem szószerinti fordítás,
      de megpróbáltam a hangulatát és mondanivalóját megragadni, aztán egy kis verselemzés.


      Valaha én uraltam a Földet,
      Szétválasztottam a tengereket.
      Manapság egyedül kelek, lassan eszmélek,
      Söpröm az utcákat, már nem az enyémek.

      A kocka el volt vetve,
      Ellenségeim temetve.
      A tömeg eképp felelt reá:
      Meghalt a király! Éljen a király!

      Egykor a kulcs én voltam,
      aztán koporsóban holtan.
      Úgy találtam: épületem
      Csak homokra építettem.

      Jeruzsálem harangjai szólnak,
      Római seregek egyre zúgnak.
      Én tükröm, kardom, pajzsom,
      Térítőim folyton úton.
      Valahogy úgy mondanám,
      Úgy igazán, igazán,
      Nem hangzott el igaz szöveg,
      Mikor én uraltam a Földet.

      Gonosz vihar támadott,
      Ajtó, ablak becsapódott.
      Törött ablak, áldozati dobok,
      A népek szerint jobb, ha nem vagyok.
      A Kommün után,
      A fejem egy tálcán.
      Bábúként rángatva,
      Hát ezt ki akarta?

      Jeruzsálem harangjai szólnak,
      Római seregek egyre zúgnak.
      Én tükröm, kardom, pajzsom,
      Térítőim folyton úton.
      Valahogy úgy mondanám,
      Szent Pétert nem hiányolnám.
      Nem hangzott el igaz szöveg,
      Mikor még uraltam e Földet.

      Jeruzsálem harangjai szólnak,
      Római seregek egyre zúgnak.
      Én tükröm, kardom, pajzsom,
      Térítőim folyton úton.
      Valahogy úgy mondanám,
      Szent Pétert hiányolnám.
      Nem hangzott el igaz szöveg,
      Én így uraltam a Földet.

      A megfrusztrált és szomorú Isten letekint a Földre. Elnosztalgiázik a régi korok emberének vallásosságán.
      Összeveti a mai helyzettel. Melankólikusan, búsan. Jeruzsálem a vallást jelképezi, a római seregek a racionális,
      felvilágosult, modern világot szimbolizálják. A térítők az egyház menekülési útvonala.

      Törlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés


  5. tudnak élelmiszerben segiteni? vagy gyogyszerekben csillanak, NÖVÉR, ALFA C --TABLETTA ,NEKEM PRONTOSAN OLDAT IL... BÉRES CSEPP VARGA ZOLTÁN VADNA SZABADSÁG TÉR 15 3636 TEL 70 5189043 vagy vargáné szücs csilla erste bank 116 00006 00000000 2576 6862
    a prontosan oldat sipoly kezelésére kell ,,lágyrészen van volt egy herezacsko talyog mütétem ,,,és a sipoly nem akar elmulni ,,,sulyos cukorbeteg ill. szivbeteg vagyok
    --

    VálaszTörlés