Egy harmincas éveiben járó,
bestseller szerző romantikus e-mailt kap régi, középiskolai
szerelmétől, és az üzenet hatására úgy dönt, visszatér
szülővárosába, hogy újra lángra lobbantsa egykori szerelmüket.
Tipikus amerikai vasárnap esti mozifilm...? Ja, nem. A
bestseller-szerzőség valójában gyenge ponyvaregényeket jelent,
amiket már senki nem olvas, a romantikus e-mail pont a volt kedves
gyermekének babaköszöntőjére hívogat, a középiskolai szerelem
pedig tényleg csak középiskolai volt - és az egyetlen személy,
aki ezt nem látja be, a főhősnőnk, aki valójában egy
alkoholista, tizenhét éves koránál megakadt nő.
Miféle film is akkor hát ez a Young Adult?
Talán egy... egy társadalomkritika.
Egy olyan társadalomkritika, ami még csak megoldást sem nyújt a
problémára, sőt egy olyan kritika, amit ha megnéz egy hősnőhöz
hasonló hölgy (de akár férfi), talán magára sem ismer.
Olyan film, aminek zárása nem oldja
fel a történetet, ami éppen hogy csak egy kis esélyt, egy kis
kibúvót ad arra, hogy netalántán nem lesz olyan tragikus vége
hősnénk életének, mint ami amúgy a történésekből következne.
Nyitójelenet: Mavis Gary, az önmagát
sikeres tiniregény írónak valló szőke, vonzó harmincas nő
felébred. Dög másnapos. Melegítő naciban, kinyúlt pólóban,
kócosan bámulja a tükörképét. Ismerős helyzet? Sokan
elmondhatjuk magunkról, hogy voltunk másnaposok... gimiben, a
sulidiszkó után... szalagavató, bankett, vizsgaidőszak végén,
szilveszterkor... szóval csak úgy néha előfordulhat, mikor az
ember fiatal. Mikor az élet akkora „rockandroll”, bulizás,
ivás, flörtölés...! Belefér. Hiszen majd felnövünk, vagy ha
nem, akkor meg... Akkor meg még jobb, nincs is szebb, mint örökké
fiatalnak maradni!
Szóval Mavis Gary egy követendő
példa? Mavis élete boldog? Jól csinálja, amit csinál?
Elég az első húsz perc, hogy
elmúljon a „mekkora laza a csaj” szimpátiánk, és kezdjünk
rájönni, valójában egy kisiklott életről van szó, egy
harminchét éves nő életéről, aki még mindig középiskolásnak
hiszi magát, és aki csak azért megy vissza lehangoló és szürke
egykori otthonába, hogy visszaszerezze az azóta megnősült,
édesapává lett exszerelmét, Buddy Slade-et.
Az irodalomban van egy nagyon jó
kifejezés, a Don Quijote típusú ember alakja, az „időből
kiesett ember”, aki nem veszi észre, hogy egészen más korban él,
más a valóság, mint aminek ő hiszi. Mavis Gary egy hihetetlenül
őszintén bemutatott, igazi huszonegyedik századi Don Quijote,
akiről jelenetről jelenetre derül ki, hogy valójában milyen
meghasonlott személyiség.
A Young Adult nem egy pörgős film,
még csak nem is az a szokásos dráma könnyekkel, halálesetekkel.
Itt nem érez az ember együtt a hőssel, mert egész egyszerűen nem
ad okot az együttérzésre, az érzelem, amit Mavis tettei leginkább
kiváltanak, az a szánalom - vagy a késztetés, hogy lekeverjünk
neki egy pofont.
És mégsem kikapcsolható a film.
Mert egész egyszerűen ez a valóság.
Mavis nem egy irreális, eltúlzott személyiség, amilyennel a
valóságban nem találkozunk. Mavis annyira valóságos, hogy az már
fáj.
Nem ajánlom a filmet egy kellemes
vasárnapi délutánhoz, ez nem arra jó, hogy az ember
kikapcsolódjon alatta és elfeledje a napi gondokat. A Young Adult
inkább elgondolkoztat, talán bosszant, talán totális szánalommal
tölt el, talán érthetetlenséggel, hogy mégis hová tart ez az
egész film, és úgy egyáltalán, minek csinál valaki ilyen
filmet...?
A rendező, Jason Reitman nem először
nyúlt olyan témához, ami erőteljesen érinti (és kritizálja)
korunk sokszor kiüresedettnek tűnő világát, és ahogy a
korábbiakkal, ezzel sem szépített a valóságon semmit. Hogy
mennyire talált célba az üzenet, és mennyire láttak túl a nézők
a lassan és nyomasztóan hömpölygő eseményeken, az egy másik
kérdés.
Az igazi kérdés, és az, amiért én
végső soron ezt a filmet egyáltalán felhoztam, az az, hogy vajon
mi magunk mennyire élünk az életünkben? Mennyire látjuk be, hogy
az idő múlik, és hogy nem ragadhatunk le egy-egy korszaknál, még
akkor sem, ha úgy érezzük, akkor voltunk a csúcson? Mert ha
választani kéne, hogy a ponyvaregényeket író, még mindig
bulikról bulikra járó, divatos és vonzó, nagyvárosi Mavis vagy
a kisvárosban leragadt, egyszerű munkát végző, családban élő
Buddy élete a jobb, kétségkívül Buddyét kérném.
B.Zs.
hotmail.com iniciar sesión is initially known as MSN Hotmail but mostly referred as Hotmail
VálaszTörlésIt is a very useful app with which we can save mobile data and use it for any other tasks