
– Kerala államban éltem, amit „Isten országának” vagy a „Kis
Vatikánnak” neveznek, olyan sok katolikus él ott. Az indiai keresztények
számára a vallás nem kényszer, hanem életforma. Mi, gyerekek
természetes módon átvettük a szüleinktől a katolikus hitet és életmódot.
Egyáltalán nem volt megkülönböztetés a hinduk, muzulmánok és köztünk.
Együtt nőttünk föl, ünnepekkor átmentünk a más vallású családokhoz.
Tudtuk, hogy másképp imádják az Istent, vagy másmilyen Istent
tisztelnek, de ez nem okozott konfliktust közöttünk. A vallás nem azért
van, hogy békétlenséget okozzon az egymás mellett élő embereknek, hanem
hogy békét teremtsen.
– Mégis kapunk híreket keresztényüldözésről Indiában.
– Fontos leszögezni, hogy Keraláról beszélek. Ha Kelet-Indiában
élünk, nehezebb lett volna, bár az indiaiak eredendően tisztelik a más
hitűeket is. Az 1990-es évektől azonban a hindu fundamentalizmus
megerősödött. A muzulmánokat nem merik gyakran bántani, mert ők
tízszeresen visszavágnak, ezért félnek tőlük. A keresztények azonban
soha nem viszonozzák a bántást, ezért ki vannak téve a zaklatásnak.
Felégetik a házaikat, elüldözik vagy megölik őket. Ennek más oka is van:
a misszionáriusok felemelik az embereket a kasztrendszer adta
nyomorúságból, és hatásukra terjed a kereszténység. Az alacsony
kasztbeliekre úgy tekint a többi hindu, mintha nem lennének emberek,
Krisztus tanítása ezzel szemben az, hogy minden ember Isten képmása, és
joga van szociális téren is ehhez méltóan élni. A magasabb
kasztbelieknek az az érdeke, hogy az alacsony kasztbeliek továbbra is
végezzék el a piszkos munkát. Ha kereszténnyé lesznek, már nem tudják
őket kihasználni. 2008-ban volt a legnagyobb keresztényüldözés India
történelmében: kb. ötvenezer házat felégettek, és még ma is sok
keresztény az erdőben él, mert nincs otthona. Azóta egyre több támadás
éri a keresztényeket az ország különböző pontjain. Így sajnos széles
körben terjed a fundamentalizmus egész Indiában, lassan Keralában is.
– A Madassery nagycsaládban, amely körülbelül 8000 tagból áll, 13 pap
és 57 apáca van. Minden este kb. negyvenöt percet imádkozik együtt az
egész családom – ez persze sokszor csak megszokás vagy felszínes
gyakorlat egy gyerek számára, csak később mélyül el. Mégis itt kezdődött
az én hitem is. Tudtam, hogy pap akarok lenni, mert szeretnék valamit
tenni Jézusért, és azóta is úgy érzem, hogy jó helyen vagyok. Az egyik
rokonom, aki ma Hollandiában él, szintén verbita, meg az egyik
unokatestvérem is. Már 16 évesen közéjük akartam állni, de még túl
fiatalnak tartottak. Így két évet vártam, azután az unokatestvérem
tanácsára beléptem a verbita szerzetesrendbe. A verbitákról annyit
tudtam, hogy misszionáriusok – vagyis kemény, jó állóképességű, bátor
emberek. Aki papnak megy, erős hitűnek és bátornak kell lennie.
– A verbiták hogyan közelednek más vallású, kultúrájú emberekhez?
– Karizmánk, lelkiségünk a Verbum Dei, Isten Igéjének a
hirdetése, főleg ott, ahol még nem vagy nem eléggé ismerik. Nem nézzük
le a másképp gondolkodókat, hanem párbeszédet folytatunk velük.
Évezredes kultúrájuk és istentapasztalatuk van, amit tisztelnünk,
becsülnünk és megismernünk kell. Úgy nem lehet odamenni valakihez, hogy
„amit te hiszel, az nem jó”! Megpróbáljuk átadni nekik azt, ami nekünk
van, és amivel ők kiteljesíthetik, tökéletesíthetik a maguk kultúráját,
vallását.
– Tehát nem kell eltörölnünk az ő hitvilágukat, szokásaikat?
– Nem eltörölni, hanem teljessé kell tennünk a hitvilágukat és
szokásaikat Krisztus tanításával. Legyen ez örömhír számukra, hiszen
valóban Örömhír! Ehhez a mély párbeszédhez az szükséges, hogy nagyon
mélyen gyökerezzünk a saját hitünkben, ugyanakkor nyitott lélekkel
közeledjünk a másikhoz. Akinek a hite nem elég szilárd, nem tud
párbeszédet folytatni, hanem csak védekezni fog, és azt sorolja majd,
ami a másik ember hitében nem jó.
– Sok keresztény úgy tartja, hogy ami a hitünkön kívül van,
az nem lehet jó. Azt vallják például, hogy minden, ami a Távol-Keletről
jön – a filozófiák, vallások, a kultúra, a jóga, a gyógyítás – rossz, az
ördögtől való.
– Az ördögtől semmi jó nem jöhet! A kérdésére egy magyarázat van: a
félelem. Ha nem ismerek valamit, félek tőle és bizonytalannak érzem; ha
viszont ismerem, akkor döntök: vagy elfogadom, vagy nem – de semmiképpen
sem félek tőle, hanem döntök róla. A félelem nagyon nagy veszély, mert
azt jelenti: nincs elég hit. „A szeretetben nincs félelem.” A szeretet
nem tökéletes, ha félelem társul hozzá.
Azoktól, akik azt mondják,
hogy rossz, ami Keletről jön, azt kérdezem: Ti mondjátok ezt, akik itt,
Európában ezer éve keresztények vagytok, arról a helyről, ahol már
kétezer éve élnek keresztények?
Mielőtt elítélnénk valamit, érdemes
megismerni, tanulmányozni, miről is van szó. Én sem tudnám a magyarokat
megérteni anélkül, hogy ne tanulmányoznám a magyar kultúrát. Nehéz
megérteni például, hogy a szülők a gyerekeket elküldik elsőáldozásra,
azután elmaradnak a templomból. Amikor bérmálkozniuk kell, akkor járnak
hittanra, azután eltűnnek. Ez milyen hit? Miért viselkednek így? Én is
mondhatnám rájuk: ezek pogányok! De próbálok másképp közelíteni
hozzájuk: valószínűleg azért viselkednek így, mert a hátterük, a múltjuk
más, mint az indiai keresztényeké. A kommunizmus és a belőle fakadó
liberalizmus olyan mély gyökeret vert a lelkükben, hogy ettől szabadulni
időbe telik. Nekünk azonban türelmesnek kell lennünk, és kitartóan
ápolni ezeket a sebeket. Krisztus is nyitott volt a pogányok,
szamaritánusok és bűnösök felé. Úgy gondolom, a baj nem a Kelettel van,
hanem azzal, aki elítéli: nem ismeri sem Krisztust, sem az Ő tanítását.
– Én magam is keleti vagyok. Bárhová megyek, az emberek azt mondják
nekem: te abban különbözöl tőlünk, hogy mindig mosolyogsz, mindig boldog
vagy. Hogy lehet ez, hiszen már tíz éve, hogy mindent hátrahagyva,
idejöttél ebbe a pogány világba? Az a közérzet, amit Indiából magammal
hoztam, segített nekem mélyebben megérteni, hogy Krisztusban hinni
gazdagítja az életünket. Indiában tanultam azt is, hogy tisztelni kell
egymást. Itt, Magyarországon nagyon sok gyűlölet van a szívekben, pedig
Isten válogatás nélkül szeret mindenkit. Az európaiak hajlamosak
visszakérdezni: ki az én felebarátom? Pedig Jézus az irgalmas
szamaritánusról szóló példabeszédében világosan kimondta, hogy mit kell
tennünk.
Sok keresztény elítéli a jógát, mert nem keresztény elveket közvetít.
– Nagyon sokszor szembeszállok ezzel az ítélettel. Tudom, hogy sok
ezoterikus dolgot beszélnek a jógáról, anélkül, hogy tudnák, mi is a
jóga! Én nem értek ezzel egyet! Egyénileg mérlegre kell tenni, mit enged
meg az embernek a hite. A gyenge hitű embereknek nem szabad
gyakorolniuk a jógát! Akinek erős a hite, az nem megy a személytelen
isteni erők után, hanem a jógát csak mint testgyakorlatot alkalmazza.
Nekem segített, hogy a testem egészséges legyen, hogy tudjak
koncentrálni, elmélyülni. A szemináriumban mind kaptunk jóga-képzést:
papok, verbiták, jezsuiták, mind jógáztunk. Egyetlenegy se lett közülünk
emiatt hindu vagy hűtlen az egyházhoz – ellenkezőleg: többen már
életüket is adták Krisztusért, mert a fundamentalisták megölték őket.
Nem lehet tehát mindenkire vonatkozó elveket megfogalmazni. Krisztusban
vetett hitünknek a jóga fölött kell állnia!
Nincs olyan, hogy
keresztény jóga, mert a jóga a védikus kultúrában keletkezett, annak
jegyeit viseli, de a klasszikus jóga három irányzata – bhakti, karma és
dzsnyána – nagyon közel áll a keresztény elvekhez. A többi változatot
már csak később találták ki, hogy pénzt csináljanak. Az erős hitű
keresztényeknek érdemes megismerni a három klasszikus irányzatot, mert
segíthetnek a testi és lelki fejlődésükben.
– Hallottam róla, hogy néhány éve beteg volt a szeme, és
hazautazott gyógykezelésre. Az indiai orvosok az ayurvéda elvei szerint
gyógyítanak, amelyek szintén nem keresztény környezetben keletkeztek.
–Ami az ayurvédát illeti: ha itt,
Magyarországon valaki náthás és köhög, milyen teát is főznek neki?
Hársfát és kamillát. Van azzal valami baj, ha a nagymama ezt a régi,
bevált gyógymódot alkalmazza az unokájánál? Hiszen a hitünk azt mondja:
Isten teremtette a világot és mindent, ami benne van, sőt jónak találta
mindezt (Ter 1,11; Sir 38,4). Így miért ne használhatnánk fel az Isten
által teremtett gyógynövényeket a gyógyuláshoz? Vajon perbe szállunk
Istennel, mondván, hogy nem jó az, amit alkotott? A Bibliából igen
értékes népi gyógymódokról szerezhetünk tudomást, amelyek
hatásmechanizmusát csak napjainkban tárták fel. Az egyik példa a
fügetapasz, amellyel Izajás a király kelevényét gyógyította (2 Kir
20,7). Ma már tudjuk, hogy a fügében lévő gyümölcscukor serkenti a
szövetek újraképződését, a klorofill pedig fertőtlenítő hatású.
Sebgyógyításra olaj-vagy balzsamkenetet is alkalmaztak: „kössétek be
balzsammal a sebét, hátha meggyógyul!”(Jer 51,8)
Minden kultúra kifejlesztette a maga tradicionális gyógymódját. Az
embernek mindent meg kell tennie a gyógyulásáért, de gyógyulást végül
Isten ad. A tudományt is Isten adja. Az igazi orvos Ő, tehát mindent
felhasználhatunk az ember javára, amit a természetben adott nekünk.
Nem
szabad elítélnünk valamit pusztán azért, mert Keletről jött – az
európai ember számára Krisztus is Keletről jött! Arra kell inkább
vigyázni, nehogy a teremtményt imádjuk a Teremtő helyett! Tehát minket
nem a hindu gyógynövény-isten vagy a tudomány-isten gyógyít meg! Mi a
Teremtőt imádjuk, a teremtményeit pedig használjuk.
– Annyira más világ ez itt, mint amelyben harminc évig élt!
Másmilyenek a színek, a szagok, a fények, az ízek, az emberek… Hogyan
viseli ezt?
– Amikor Magyarországot választottam, tudtam, mire vállalkozom: úgy
kell itt kezdenem az életemet, mint egy óvodásnak. Úgy döntöttem, hogy
mindent szeretni fogok, ami itt van. Persze soha nem leszek teljesen
magyar, hiszen indiai vagyok, de mindennap igyekszem jobban megérteni a
magyarokat. Misszionárius az, aki hátrahagy mindent, és Krisztus után
megy.

– Már az első századtól kezdve jelen van a kereszténység Indiában,
Szent Tamás apostoltól kaptuk a kereszténységet. Később a 13. században
érkeztek európai misszionáriusok Indiába. Ma a mi jelenlétünk Európában
jel, üzenet: valami gond van itt. Nagyobb missziós terület ez, mint a
Távol-Kelet, mert míg ott az emberek kilencvenkilenc százaléka hisz
Istenben vagy legalább egy felsőbb szellemi hatalomban, itt Európában az
emberek nagy százaléka tudatosan tagadja Isten létét.
– Mi most a konkrét feladata?
– A Pápai Missziós Művek magyarországi igazgatója vagyok. Ez a
szervezet nem a verbitákhoz tartozik, hanem a Vatikán egyik hivatala.
Kevesen tudják, hogy a PMM működött itt már a II. világháború előtt is,
de a folytonosság megszakadt. Négy területen tevékenykedünk: az egyik a
Hitterjesztés Műve – különösen a posztkommunista országokban fontos,
hogy az emberekben erősítsük a nagyrészt kiirtott hitet.
Lelkigyakorlatokon, előadásokon és más rendezvényeken azt próbáljuk
bemutatni, hogy a hit értékes, hiszen ez teszi az embert valóban
emberré. A Szent Péter Apostol Művét ebben az évben indítottuk el
fiatalokkal és középkorúakkal – ők a papképzést segítik
áldozatvállalással, imával, adománygyűjtéssel.
A Szent Gyermekség
Műve az én igazgatóságom legjelentősebb eredménye. A gyerekeken múlik az
egyház jövője. Ha ők nincsenek tisztában azzal, hogy mit jelent
Krisztusban hinni, mi az evangélium, akkor a hit csak egy elmélet lesz
számukra. Arra neveljük őket a helyi plébániák, hitoktatók segítségével,
hogy megértsék: az Egyház küldetése a misszió, a hit pedig
cselekedetekben nyilvánul meg. Apró áldozatvállalásokra, lemondásokra
biztatjuk őket más emberekért. Szeretettel, nem erőszakosan nevelünk,
mert Isten utálja az erőszakot. Segítünk nekik az egocentrikus világból,
a liberalizmus „valósítsd meg magadat” világából kilépni. A negyedik, a
Papság Missziós Uniója még csak most alakul, ez a papok és szerzetesek
egysége. Támogatjuk a világi papokat, hogy hathatósabban tudják végezni a
missziós munkájukat. Ez a kulcsa annak, hogy az egész Egyház missziós
Egyház lehessen.
Kölnei Lívia
forrás: talita.hu
Nagyon szepen köszönöm ezt a cikket, mert az, amit ez a cikk a keresztenyseg es mas vallasok kapcsolatarol ir, az legalabbis szamomra nagyon, de nagyon fontos. En valahol meg azt is hallottam peldaul a jogarol, hogy sokkal regebbröl valo, mint a hinduizmus, csak a hinduizmusban irtak le elösször, igy összekapcsolodott ezzel a vilagkeppel az interpretacioja ill. gyakorlata. Hogy ez mennyire van igy ill. nem, azt sajnos en nem tudom eldönteni vagy leellenörizni, csak hallottam. Azt hogy a hit cselekedetekben nyilvanul meg, szinten fontosnak tartom.
VálaszTörlésCsak egyetlen problema van, amire szeretnem felhivni a figyelmet. Az a megfogalmazas, hogy Isten utalja az eröszakot, az nem valami szerencses. En inkabb azt mondanam, hogy nem birja elviselni ill. faj neki. Együtt szenved az aldozattal es merges az elkövetöre, es szeretne, ha az elkövetö rajönne, hogy az amit csinal, nem teszi boldogga, söt! Kizarja azt, hogy boldog legyen, ha az elkövetö szerepköreben marad.
Es akkor elerkeztünk az aldozatvallalas ill. lemondas temakörehez is. Aldozatvallalasra es lemondasra senkit sem szabadna tanitani! Isten nem aldozatot, ill. aldozatvallalast akar, hanem eppen azt, hogy ne legyenek aldozatok! Se te ne legyel az, se mas! Tehat, ha meg akarod szüntetni az Aldozat-Elkövetö kapcsolatot, akkor elsö lepesben meg kell vedened az aldozatot! Ha te lennel aldozat magadat, ha mas lenne azza, akkor öt! Aldozatok nelkül nincs elkövetö sem! Ez nagyon fontos! Ezzel az elkövetöt is megveded attol, hogy a "gonosz" szerepet magara vegye. Persze a legidealisabb az lenne, ha az ember valahogy be tudna merni, hogy kik azok, akik esetleg elkövetök lehetnek, hogy meg mielött barmit is csinalhatnanak, meg lehessen öket akadalyozni. En hiszek benne, hogy egyszer eljutunk odaig, hogy valami ilyesmi lehetseges legyen. Senki sem születik gonosznak. Hogy valaki miert bujik bele megis ebbe a szerepkörbe, azt nem tudom. Valoszinüleg valami tapasztalati hatterböl jön. (Vele is valami rossz törtent es ugy gondolja, hogy az egyetlen ut, megvedenie magat attol, hogy ujra aldozatta legyen, az az, ha az elkövetö szerepebe bujik, hiszen a legjobb vedekezes a tamadas. Nem lat harmadik utat, vagy elkövetö leszek, vagy aldozat)
A liberalizmussal önmagaban szinten semmi gondom nincs, a kerdes csak az, hogy ez alatt a kifejezes alatt mit ert az ember. Ha en peldaul a "valositsd meg magadat" alatt azt ertem, hogy valasztok magamnak egy hivatast es azt tenyleg hivataskent üzöm, ugy, hogy masok profitalnak belölem, akkor ezzel semmi baj. A baj csak ott kezdödik, ha masok karara akarnam megvalositani magamat. Ez egy nagy különbseg!
Tehat szerintem nem aldozatvallalasra, lemondasra van szükseg, hanem elhivatottsagra, es hivatasra. Mindegy mit csinalok, azt ugy csinaljam, hogy hü maradjak önmagamhoz es azokhoz az ertekekhez, amiket kepviselek.
Es ami szemely szerint szamomra nagyon fontos lett idöközben: ha valahol egy aldozat-elkövetö strukturat latok, es van ra modom, megtöröm. Nem csak az aldozat erdekeben, hanem az elkövetö erdekeben is. Meghuzom a hatart. Nem hagyom, hogy "gonosz" legyel, "gonossza valjal", mert nem vagy az. Nekem ez igenis fontos. Persze ezt hangsulyoznom kell: ha van ra modom! Ha nincs, nem tudok mit csinalni. De szeretnek benne hinni, hogy mindig meg lehet probalni megtalalni erre a modot! En legallabis probalkozom es mindigis probalkozni fogok! Es mindenkit szeretnek erre buzditani, mert azt hiszem, megprobalni mindig megeri.
"Falsche Helden haben keine Angst. Wahre Helden haben Angst und überwinden sie." Most hallottam. Egy reklamban. De ugy ideppasszol ehhez a cimhez, gondoltam leirom.:) pusszancs
VálaszTörlés