2012. március 4.

Vasárnapi élménybeszámoló Linzből!

Ezt a cikket ízért írhatom nektek, mert a szegedi egyetemről féléves külföldi hallgatási lehetőséget nyertem Erasmusszal erre a félévre. Az általam választott város Linz volt. Már három hete kintvagyok, és mivel evangélikus kollégiumba kaptam szállást, véletlenül! (tényleg), a múlt hét vasárnap kíváncsiságból meglátogattam a legközelebbi evangélikus templomot is. A cikk a helyi evangélikus szokásokról fog szólni. Pár dolog eléggé megtetszett közülük. :) Olvassátok szeretettel.




Pöstlingberg
Mivel földrajzórai előismereteim szerint Ausztriában csak katolikusok élnek, meglepődve láttam először a lehetséges kollégiumok sorában az Evangelisches Studentenheim nevét. Miután pár hét után elkezdtem keresgélni az istentiszteleti lehetőségeket, láttam, hogy Linzben 200 ezer lakosra 5 "evangelisch" templom is jut. Ez soknak tűnt elsőre. Igaz, ha azt vesszük, hogy minden utcában három templom van - nem vicc, volt hogy egy száz méter sugarú körben 5 nagy templomot számoltam össze, közülük kettő kéttornyú -, vagy hogy a Pöstlingbergen (ez egy 600 méteres hegy Linzben) az aktuális katolikus templom bejáratán olvasható "rendszeres hétközi alkalmak Linz belvárosában" poszteren több mint 50 különböző templomot számoltunk össze (ezek közt nincsenek a csak kétheti vagy havi rendszerességű "kisebb", esetleg nem belvárosi kápolnák, templom), ez az 5 templom korántsem tekinthető soknak.

Miután internetes rövid keresés után rátaláltam egy közeli kis templomra, vasárnap reggel rávettem magam, hogy "hajnali fél 10-kor" (by Krähling Dani bácsi) el is menjek oda. Egy lapos, torony nélküli építmény fogadott, kis kerttel; majd belépve kis előtérrel - ahol kávézóasztalok és bárpult is volt; egy nagy teremmel, amiben egy szobaorgona és egy zongora mellett cirka 100 széket láttam. Miután átestem a kb. hét "Morgen"-ezésen és 11 "Ghüß Gott"-ozáson és kézfogáson, kabátomat a fogasra letéve be is mentem.

Az istentisztelet kötetlenebb, vidámabb jellegű volt mint itthon, több zenei, elmerengős betéttel, a lelkész pedig rendszeresen kommentálta az énekeket, felolvasott igéket, zsoltárokat, bár a liturgia elemei nagyrészt a mienkhez hasonlóak voltak. Szerencsém volt, mivel - ezt később mondták - a lelkész Romániából származott, így az általam kevéssé érthető osztrák nyelv helyett színtiszta Hochdeutschot beszélt. :)


Az első istentiszteleten kb 50-60 ember volt, nagyrészt ugyanennyi éves korosztályból, de azért akadtak fiatalabbak, bár 25 alattiak csak ketten-hárman voltunk; a main kicsit még kevesebben, pedig ma még Úrvacsora is volt, amit mindenki kapott, még az egész kicsik is átjöttek a gyerekfoglalkozásról, nekik (és az autósoknak) az első körben "Traubensaft" került kiosztásra. :)


Az istentisztelet után, egy nagyon követendő és nagyszerű szokás került megrendezésre, a "Kirchenkaffee". Ez azt jelenti, hogy minden vasárnap, egy család vállalja hogy különféle finom süteményeket süt, kávét főz, és ezt az előtérben fel is kínálja minden érdeklődőnek, akik ennek elfogyasztása közben beszélgethetnek egymással. Így faggattak ki a nénik, hogy ki vagyok, mit csinálok, mit tanulok? miért pont matematikát, miért jöttem ide, mik a terveim, hol akarok dolgozni, mi a véleményem Orbán Viktorról és kérdezgettek hasonlóan fontos dolgokról.. Mindenki nagyon rendes volt, készségesen beszélgettek, segítséget ajánlottak bármiben, szerintem örültek annak is, hogy valaki új arcot láthatnak. :)

Megtudtam, hogy majdnem minden vasárnap délután valamilyen koncertet is tartanak a templomban, melyeknek szünetében különböző osztrák borokat kínáltak nekünk. A múlt héten egy cseh orgona-zongora művész jött el játszani, amire sikerült egy kisebb csoportot is összeszervezni a többi zeneszerető Erasmusos közül, akikkel együtt el is mentünk, [majd este a koncert után (mivel a zongorista megörült hogy csehek is vannak köztünk) meghívott minket egész este - az autójában levő, jobbnál jobb 2 ládányi - cseh söreire, mivel a kollégiumunkban éjszakázott.. :P]. Múlt héten tehát ő, ma egy brazíliai gitáros, jövő héten gyerekeknek szánt hegedűs-zongorás matiné, aztán pedig cseh-szlovák énekes duó is lesz a program. Ügyelnek a változatosságra, az biztos.. :)

Havonta családi istentiszteleteket is tartanak, melyet egy nagy közös főzéssel kötnek egybe, ez éppen jövő vasárnap lesz, a gyermek matiné után. Az istentisztelet alatt egyébként a szomszéd teremben - mint sok helyen nálunk is - gyermekistentisztelet, foglalkozás van, így a szülők is el tudnak jönni a templomba. Volt szerencsém bekukkantani a terembe, bordásfal, sok-sok játék, színezők, mesekönyvek voltak benn.


Összességében nagyon pozitív benyomásom volt, családias hangulat, vidámság, segíteni akarás (a Kirchenkaffeét vállalók listája a hirdetőfalon már jó előre be van telve, különböző nevekkel nagyrészt), rengeteg sokszínű program, jófej emberek akikkel lehetett beszélgetni is.


Gy. L. hídépítő

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése